vrijdag 30 september 2016

Videoverslag wonderkamers is geboren...

Yes, het videoverslag van de Wonderkamers is inmiddels ge-upload naar Youtube en is inmiddels ook toegankelijk voor de webside. Het monteren heeft best wat uurtjes gekost en eergisteren hebben Menno en ik de laatste hand gelegd aan de regie. De beelden die we hebben gebruikt zijn gemaakt voor de 'Masterclass' van afgelopen dinsdag omdat wij niet meekunnen naar Cinekids waar de rest van de groep de video-opdracht gaat uitvoeren. Jammer dat we niet meekunnen maar een welverdiende vakantie in het buitenland gaat even voor ;-)
Wat wel heel leuk is dat we bij het monteren gekeken hebben met de kennis die we nu bezitten over camerastandpunten en kadrering. Op deze wijze hebben we zelf al een soort evaluatie gemaakt van onze eigen geschoten beelden. Ben je ook zo benieuwd wat het geworden is....

Komt ie....



Vandaag ook de koppeling op de website gemaakt met de gemaakte video en het verslag geplaatst met de uitwerking van de twee opdrachten van de docent die we hadden meegekregen bij deze excursie.

Verder zijn we druk bezig met het onderzoek. 
Afgelopen dinsdag hebben wij diverse artikelen gezocht die we willen gebruiken bij ons onderzoek in hoeverre Augmented reality kan bijdragen in de ondersteuning van ons onderwijs binnen het ROCAH. Dit komt voort uit de volgende probleemstelling die we hebben genoemd in ons plan van aanpak.

'Binnen de RAV Haaglanden heeft het ROCAH onvoldoende capaciteit om ambulanceverpleegkundigen individueel te begeleiden bij het OTO van voorbehouden handelingen binnen de competenties die hen bekwaam en bevoegd maken en houden.'

Menno gaat een eerste opzet maken van het onderzoek en daar gaan wij de komende week mee verder om uiteindelijk het onderzoek te presenteren via onze website. We hebben al een ideetje hoe wij de presentatie gaan verwerken maar dat horen jullie nog....

To be continued...

woensdag 28 september 2016

De eerste schreden op het pad van videobewerking.... de greenscreen

Menno en ik hebben eergisteren een korte proefopname gemaakt met de videocamera in de studio van de HSL. hierbij hebben we gebruik hebben gemaakt van het zogenaamde greenscreen. Je filmt dan een object voor een groen decor. Met deze opname zijn we aan de slag gegaan om te experimenteren met het videoverwerkingsprogramma wat we willen gaan gebruiken voor het maken van instructievideo's. Met dit programma kan je de groene achtergrond vervangen door foto's of video's waar het object dan deel van gaat uitmaken.

Het resultaat wil ik graag met jullie delen...


Zoals jullie kunnen zien is het al aardig gelukt. Het verhaal is natuurlijk belachelijk en het feit dat de mensen op de rode loper dwars door Menno heenlopen geeft al wel aan dat dit echt de eerste keer is dat we deze montagemogelijkheid gebruiken ;-)
Het heeft vrij lang geduurd voordat we erachter kwamen dat Menno een T-shirt aanhad met een grote hoeveelheid groene accenten..... Niet handig voor een greenscreen opname zijn we nu achter gekomen. Groene accenten van het te filmen object vallen namelijk weg in de montage en dan schijnt de achtergrond er doorheen. Nu snap ik ook hoe Harry Potter kan verdwijnen onder zijn verdwijnmantel in de gelijknamige film...
De afmeting van het groene kader is ook niet helemaal goed gegaan... Menno mist af en toe een hand bij bepaalde bewegingen. Maar ja, zoals eerder gezegd het is een proeffilmpje die ik jullie niet wilde onthouden.

De autocue gaat ook vaste vormen aannemen. Hieronder weer een paar foto's!

Autocue van opzij, nu zwart gemaakt

Autocue van achteren met in het midden de bevestigingsbeugel voor de camera

dinsdag 27 september 2016

Belangrijke videozaken..... en andere standpunten...

Vanmorgen weer een bijeenkomst gehad met de minorgroep op de HSL. We zijn ingegaan op belangrijke items bij het maken van een video. Centrale thema's waren kadrering en camerastandpunten.
Naar aanleiding van meerdere gemaakte oefenfilmpjes met een iPad gingen we in op camerastandpunten en op de wijze hoe het onderwerp in beeld kwam. Ben je benieuwd naar onze oefening? Kijk dan maar even naar het onderstaande filmpje


Sinds vandaag ben ik ook te volgen op Facebook met mijn blog ;-)

Mijn blog op Facebook

maandag 26 september 2016

Heerlijk avondje ontwikkelen...

Ik heb het vreemde plan gelanceerd om een autocue te gaan ontwikkelen om te kunnen gebruiken bij het maken van instructievideo's. Na wat onderzoek op het internet naar Teleprompters kwam ik erachter dat je er best zelf 1 kan ontwikkelen met behulp van een iPad en een foto of videocamera. Oh ja, ook nog iets met het glas van een fotolijstje in 45 graden en de tekst in spiegelbeeld laten scrollen. Ideeën genoeg en nu was het zover, een prototype van gedeeltelijk karton en een fotolijstje, en jawel, het werkt gewoon ;-). Zoals een goed ontwikkelaar betaamt laat ik hem verder technisch uitwerken door mijn vader die het geweldig vindt om te knutselen. Ik kan niet wachten op het eindresultaat ;-)
Hoe ziet zo iets eruit dan.....? Kijk maar!

Autocue werkbespreking ;-)
Autocue in oprichting


Verder nog even gewerkt aan de oprichting van de website waar het Meesterstuk uiteindelijk te vinden is. Meteen ook maar de koppeling gemaakt tussen de 'Werk in uitvoering website en getest. Het lijkt te werken ;-)
















donderdag 22 september 2016

Bezig ochtendje...

Vanmorgen opnieuw de koppeling van onze 'Werk in uitvoering' website naar de docent verstuurd. Dit was niet helemaal goed gegaan de vorige keer omdat ik niet de publicatie URL had gestuurd maar de URL van de bewerkingssite ;-). Weer wat geleerd! Ook erachter gekomen dat Word niet helemaal 1 op 1 toepasbaar is binnen de opbouwmogelijkheden van een website. Of ik heb het mis en moet ik hierin nog wat meer onderzoek doen...
De rest van de morgen heb ik gebruikt om te spelen met de 'voice over' voor onder de video van de Wonderkamers. Ik merk steeds meer dat het belangrijk is om een goed script te hebben want dat scheelt veel tijd ;-). Gelukkig werkt alle techniek wel en dat is fijn om rustig een beetje zaken uit te proberen. Een kijkje in de keuken?


Best grappig toch al?

Zo nu eerst met mijn vrouw een hapje gaan lunchen in het dorp!

dinsdag 20 september 2016

Webtools verkennen...

Vandaag weer een lesochtend gehad op de HSL. We hebben diverse webtools aan elkaar gepresenteerd en een voorzichtige opmaak gemaakt hoe je een instructievideo moet maken. Volgende week gaan we hier wat verder op in. Ik ben samen met Menno bezig geweest met Layar en Sreen o'matic. We hebben voorzichtig onze eerste instructie gefilmd en ingesproken via een microfoon en de voordelen en beperkingen gezien van de tools.
Als klap op de vuurpijl een goed informatief gesprek met de docent om de onduidelijkheden uit de lucht te halen die er bij ons bestonden. Hierdoor hebben we in de middag verder kunnen werken aan ons plan van aanpak.


maandag 19 september 2016

Spelen met Powtoon

Vanavond een uurtje aan het experimenteren geweest met Powtoon om een introductiefilmpje te maken voor onze website. Ik had geen ervaring met dit programma maar met vallen en opstaan en veel proberen heb ik toch stiekem een klein filmpje kunnen maken.

Hier kan je hem vinden: klik hier voor het filmpje!

Voor een introductiefilmpje vind ik hem te statisch en ik vind ook het logo rechtsonder niet mooi voor een website. Dit logo kan wel verwijderd worden maar dan moet je gebruik maken van de betaalde versie van Powtoon. Vooralsnog ga ik nog steeds ervan uit dat we het het kennismakingsfilmpje gaan opnemen in de studio met een greenscreen. Morgen heb ik weer overleg met Menno hierover. Kunnen we meteen de (on)mogelijkheden van Powtoon bespreken.




zondag 18 september 2016

Een vruchtbare zondag

Leuk weekend gehad. Gisteren is de door mij bestelde USB-microfoon aangekomen die ik wil gaan gebruiken voor het inspreken van een voice-over. Helaas heb ik hem nog niet kunnen testen in verband met tijdgebrek.

Devine USB-1


Vandaag weer een aantal uur aan de minor gewerkt. Vanmiddag heb ik gekeken naar de mogelijkheid van het aanmaken van een videokanaal op Youtube. Deze hebben wij nodig om beeldmateriaal kwijt te kunnen voor de skillstrainingen, flippen the classroom en het videoverslag van de Wonderkamers.
Vanavond heb ik mij verdiept in de (on)mogelijkheden van powerpoint om bewegende animaties te maken, een interactieve Quiz te genereren. Dit laatste is zeer bruikbaar bij het ontwikkelen van de komende regionale scholing van de zorgambulance. Ik heb ook gekeken naar het programma Powtoon want ik zit eraan te denken om dit te gaan gebruiken voor de introductie van mijzelf op de ontwikkelwebsite.
Naast deze zaken heb ik ook contact met Menno gehad over de uitwerking van het plan van aanpak en het verslag van de excursie naar de Wonderkamers. We hebben afgesproken de tekst te gaan verwerken in de verslagvideo.
We zien elkaar dinsdag weer in Leiden

vrijdag 16 september 2016

Verslag Wonderkamers

Vandaag best weer een drukke dag.
Aantal uren besteed aan het videoverslag van onze excursie aan de Wonderkamers. Al werkende achter de computer aan de video komen we, Menno en ik, er achter dat het leuk zou zijn om te gaan experimenteren met een 'voice over' bij de film. Iets wat we nog nooit gedaan hebben en wel willen uitproberen om later in ons meesterstuk te kunnen gaan gebruiken. Ik heb meteen maar even een microfoon besteld via internet want die ontbrak nog aan de hardware ;-).

Naast vandaag hebben we ook via de app regelmatig contact over de planning van het onderzoek, het plan van aanpak van het meesterstuk en wat we aanstaande dinsdag gaan doen in het lokaal op de HSL.
Al met al best druk naast je volledige baan en je gezin maar het is een leuke uitdaging en al hetgeen wat ik leer tijdens deze minor kan ik goed gebruiken in mijn onderwijs.

Een klein voorproefje van de Wonderkamers? Dat kan! De foto hieronder geeft een impressie weer van het eindresultaat van de Wonderkamers die wij bezocht hebben. Onder andere hebben we iets geleerd over Mondriaan, hebben we ons eigen Berlage bijgebouw ontworpen en als klap op de vuurpijl onze eigen museumkamer ingericht.


dinsdag 13 september 2016

Bezoek aan de Wonderkamers

Vandaag in het gemeentemuseum het project "Wonderkamers" bezocht met de minorklas van de HSL. Gekeken en ervaren hoe je moderne media kan vertalen naar kennisoverdracht op een stimulerende moderne manier. Punten verkrijgen door opdrachten te doen om vervolgens virtuele aankopen te kunnen doen uit het depot van het museum waarmee je je eigen virtuele museumkamer mocht inrichten. Ben je ook benieuwd naar het eindresultaat? Wacht nog even want er is een filmpje in de maak die we asm gaan posten op dit blog!
Wonderkamers Gemeentemuseum Den Haag

Pre Wonderkamer overleg

Vanmorgen met Menno aan het brainstormen geweest over een plan van aanpak. Eerste ideeën staan op papier. Nu op weg naar het gemeentemuseum voor een bezoek aan de Wonderkamers.

zondag 11 september 2016

Voorbereiding thuis voor de minor

Wat ontzettend gaaf, rustige ochtend thuis met mijn gezin. Ik ben mij aan het voorbereiden op komende dinsdag voor de minor. Camera's klaar maken en een klein plannetje wat we gaan opnemen en hoe. We gaan met de klas naar het gemeentemuseum om te kijken hoe moderne media gebruikt kan worden in het onderwijs. Mijn zoontje van 6 zit naast mij en is bezig met leren lezen. Niet alleen uit een boek maar het gelezen boekje is verwerkt in een "leer lezen animatiewereld" waar je niet alleen op school mee aan de slag kan maar dus ook thuis. Mooi om te zien dat mijn kind wordt uitgedaagd en het nog leuk vindt ook. De juf kan de prestaties op de achtergrond volgen en aansturen.


dinsdag 6 september 2016

Eerste bijeenkomst minor Moderne Media in het onderwijs

Vandaag de eerste bijeenkomst gehad van de minor Moderne Media op de Hogeschool Leiden. Erg enthousiast geworden nadat we een beter beeld hadden gekregen van de minor. Samen met mijn studiepartner Menno al een voorzichtige opmaak gemaakt voor het onderzoek en het meesterstuk wat aan het eind van de minor klaar moet zijn.