maandag 31 oktober 2016

De eerste echte opnames van de instructievideo's...

Vandaag was het eindelijk zover. Het instructielokaal van het ROCAH was het decor van de eerste opnames van de 17 instructievideo's voor onze minor van de HSL.

Het leek wel Sinterklaas want we mochten eindelijk onze greenscreen en videolampen uitpakken en testen. Het greenscreen is compleet en is uitgeklapt 3x6 meter en 2 meter hoog. Mooi om te zien en we hebben meteen een kort filmpje opgenomen die echter niet geheel geschikt is om op de blog te laten zien.

Uitproberen greenscreen en lampen


Groenscreen weer opgeruimd en begonnen met onze eerste serieuze opnames van de instructie video "Supraglottic airway device" en dan in ons geval de "I-gel". We zijn uiteindelijk 3 uur bezig geweest met de ruwe opnames ervan. Morgen gaan we na een bezoek aan de HSL de studio in om de stukken te monteren en te voorzien van een voice-over. Ik kan niet wachten op het eindproduct.

Menno heeft even pauze bij de opnames van de instructievideo

Morgen gaan we naar de opnamestudio van de HSL voor een workshop opnemen en autocue.

donderdag 27 oktober 2016

1 hele dagen vrij...

Vandaag 1 hele dagen vrij geweest.

Pffff, morgen weer lesgeven op het ROCAH en dan weer het weekend late dienst.
Wel even tijd gevonden om wat te werken aan de website 'werk in uitvoering'. Ik heb de ontwikkeling toegevoegd van onze autocue.

mobiele autocue 

woensdag 26 oktober 2016

Foutje bedankt...

Tja... gisteren een drukke dag en na een vergadering van mijn werk gisteravond hoorde ik dat ik het verkeerde filmpje geupload heb. Weer wat geleerd en dat is dat het uploaded van een Powtoon wel even duurt en je pas iets kan plaatsen als je een mail hebt gekregen met felicitatiesbdat het je gelukt is een filmpje te uploaded. Dit was nog bezig en heb ik per ongeluk het verkeerde filmpje erin gezet. dit was een oude versie.....
Ik zit nu te wachten op de nieuwe bevestiging en dan kan ik hem definitief plaatsen.....

Kennen jullie deze nog....



Wat wel lekker gaat is het bouwen van de tweede autocue ....

Een foto-update...

Mobiele autocue neemt al aardig vorm aan...

Zo, als het goed is staat nu het juiste filmpje in de website en hier alvast een preview!


Powtoon Minor onderzoek



dinsdag 25 oktober 2016

Drukke dag....

Vandaag weer een drukke dag.... Vanmorgen eerst naar de Hogeschool om de minordes te volgen. Na de start gingen Menno en ik aan de slag met het inspreken van de Powtoon van ons onderzoek. Het bleek dat we dit uiteindelijk beter thuis konden doen en zijn we uiteinde lijk naar huis gegaan. Hier hebben we na een fix aantal uren het voor elkaar gekregen. De Powtoon van ons onderzoek is af! En ik kan rustig zeggen dat ik er best trots op ben.

https://youtu.be/4k45ic-Tzzs

Ik ga hem zo klaarmaken om te integreren in onze website!

Zo, nu door naar een werkoverleg op mijn werk..... pffff......

zaterdag 22 oktober 2016

Weer terug van een weekje vakantie....

Zo, gisteren weer teruggekomen van een weekje Eifel in Duitsland. Gedurende de vakantie mij stiekem een beetje verdiept in Powtoon. Meerdere instructievideo's gezien. Wat zijn die toch handig!
Weer een bewijs dat instructievideo's werken....

Vandaag een start gemaakt met een Powtoon over ons literatuuronderzoek van de minor. het zal een soort aandachtsrichter worden omdat het eigenlijk niet goed mogelijk is om een compleet onderzoek in een Powtoonfilmpje te stoppen. Menno heeft zich gebogen over het script en ik heb alvast geprobeerd de eerste dia's te vullen. Komende week gaan we het aanvullen met een VoiceOver en gaan we de boel finetunen....


Eerste stappen in het Powtoonfilmpje van het onderzoek...

Verder heb ik vandaag een korte technische bespreking gehad over een tweede autocue... De eerste waar ik foto's van heb laten zien was het prototype. De tweede wordt uitgevoerd in een draagbare aluminiumkoffer, helemaal goud!
Ben je ook nieuwsgierig ernaar?


Oké.... een tipje van de sluier..... The making of autocue 2....



Autocue 2.... de mobiele versie!

woensdag 12 oktober 2016

Kiep kallum... Tis bijna vakantie...

Zo, gisteren de laatste bijeenkomst gehad voor de herfstvakantie. De groep gaat naar Cinekids met een huiswerkopdracht en ik ga met mijn gezin op vakantie naar het buitenland. De opdracht van een videoverslag hebben Menno en ik al gemaakt naar aanleiding van het bezoek aan de Wonderkamers.
Het resultaat is te zien op de 'Werk in uitvoering' website.
Ik heb ook nog even geleerd hoe een Youtube film 'in te sluiten' is op een website. dit geeft een veel mooier effect!

Verder heb ik geëxperimenteerd met een dasspeld microfoon en het opnemen met een andere camera om te kijken of ik deze ga gebruiken bij het maken van de instructievideo's voor het Meesterstuk.

Voor nu.....



Gelukkig..... ;-)

maandag 10 oktober 2016

Weer flink aan de bak.....

Vandaag hebben Menno en ik veel tijd geïnvesteerd in de minor. Wij zijn vandaag bezig geweest met de theoretische invulling het 'Meesterstuk'. We hebben gekeken naar een stuk toetsing en de voorbehouden handelingen die we gaan verwerken.

Ook zijn we onze afspraak nagekomen om de website 'literatuuronderzoek' af te maken en te koppelen aan het 'Meesterstuk' en de website 'Werk in uitvoering'.

Een tipje van de sluier vind je hier: literatuuronderzoek minor

















Morgen weer naar de HSL voor een minorbijeenkomst. Lekker naar bed en heel vroeg weer op ;-(

zaterdag 8 oktober 2016

Even rust....


Zaterdagavond.... vandaag geen tijd gehad om actief met de minor bezig te zijn want ik ben de hele dag bezig geweest met de waarneming en evaluatie van een grote geneeskundige oefening die plaats vond in het ADO stadion.

Grote-rampenoefening-in-stadion-van-ADO-Den-Haag

Heb wel mijn studiemaat Menno nog ven gesproken en de afspraak gemaakt dat wij volgende week, de week voor onze vakantie naar het buitenland, de website, waarvandaan we ons onderzoek van de minor willen integreren, willen gaan redigeren.

Verder ben ik gisteravond weer bezig geweest met de autocue die nu al wel een definitieve vorm gaat aannemen als prototype. Er zijn al plannen gemaakt om eventueel een uitvoering in aluminium te gaan maken als het houten proefmodel aan de eisen voldoet.
Autocue achterkant met camerastatief
Voorzijde autocue


















Ik ben nog aan het kijken voor speciaal autocue-glas, dit lijk op een spiegel maar is vergelijkbaar met een spiegel die je ook in de verhoorkamers van de politie op tv ziet. In de verhoorkamer kijk je in een spiegel maar in de kamer ernaast kan je door de spiegel de verhoorkamer inkijken. De spiegelzijde in de autocue weerkaatst de tekst van de iPad naar de spreker en de camera staat achter de spiegel en kan zo de spreker opnemen.
Nog even en dan kunnen we gaan testen. Kan niet wachten.

woensdag 5 oktober 2016

Hallo, mijn naam is....

Dit waren de woorden die zo'n 10 keer herhaald zijn in de studio van de HSL. Menno en ik hebben ons 'welkom'filmpje opgenomen voor de 'werk in uitvoering' site van de eindopdracht. We hebben geëxperimenteerd met het zogenaamde greenscreen. Je staat dan voor een volledig groen scherm als achtergrond en deze kleur kan je dan in de montage vervangen door zo'n beetje alles wat je maar wilt.
Eerst spraken we de tekst uit ons hoofd maar we kwamen er al spoedig achter dat het niet echt makkelijk was. Ik heb toen uiteindelijk een tekst in een app gezet van mijn iPhone en heb die later als autocue gebruikt. Hoe ziet dat er uit.... nou zo....

Autocue met ingetypte tekst

Autocue scrollende tekst

























Hoe ziet dan zo'n montage er eigenlijk uit.... nou zo....



Je ziet eerst de greenscreen opname, vervolgens de opname met een bewegende achtergrond en de uiteindelijk gekozen eindmontage met vaste achtergrond.

Later op de dag hebben Menno en ik nog een paar uur gewerkt aan ons onderzoek van de minor en de visualisering ervan in een te bouwen website. Het valt nog niet mee om een website te bouwen omdat we beide er nog geen ervaring mee hebben. Maar al doende leren wij snel ;-)

Vanavond heb ik ook nog een paar uur gezeten aan de ontwikkeling van de onderzoekwebsite en heb ik de Welkomsfilmpjes in de 'wie zijn wij?' button gehangen van de 'Werk in uitvoering webside'.

Das wel weer genoeg voor vandaag.... tot de volgende keer!

maandag 3 oktober 2016

Minor onderzoek

Vandaag weer een paar uur met Menno gezeten aan het literatuuronderzoek voor onze minor. Menno had al een goede opzet gemaakt en deze hebben we samen verder ontwikkelt en op papier gezet. Morgen nemen we onze gedachtenspinsels mee om kort te kunnen bespreken met onze docent. De rubrics, een soort beoordelingsschaal voor de eindtermen, is in onze ogen niet helemaal duidelijk en willen graag wat feedback op hetgeen wat we tot nu toe hebben.

Een tipje van de sluier.... Oké, de centrale onderzoeksvraag die we bedacht hebben is de volgende;


“In hoeverre levert de implementatie van instructievideo’s, binnen een mobile augmented learning omgeving, een bijdrage aan de beperkte individuele begeleidingstijd die een ROCAH docent heeft ten aanzien van het trainen van voorbehouden handelingen aan ambulanceverpleegkundigen?”

Deze onderzoeksvraag komt voort uit de centrale probleemstelling. Deze luidt;


“Binnen de RAV Haaglanden heeft het ROCAH onvoldoende capaciteit om ambulanceverpleegkundigen individueel te begeleiden bij het OTO van voorbehouden handelingen binnen de competenties die hen bekwaam en bevoegd maken en houden”.



En zo is het!






zondag 2 oktober 2016

Lazy Sunday Morning....

Vanmorgen is het geen weer om naar buiten te gaan want het regent pijpestelen. Reden genoeg om mij wat meer te verdiepen in audio die we gaan gebruiken op onze video's bij de persoonlijke presentatie van Menno en mij in de button 'Welkom'. Ook kan de ervaring gebruikt worden in de instructievideo's die we later gaan maken. Het liefst wil ik mij bewegen met geluid zonder een vast standpunt voor een microfoon. Al snel kom je dan terecht in draadloze systemen die je al dan niet via USB op een pc kan aansluiten om je audio op te nemen. Het kan nog veel professioneler maar dat is voor mijn doel financieel niet aantrekkelijk. Via diverse internetsites en Youtube ben ik terecht gekomen bij een dasspeldmicrofoontje met redelijk goede recensies. Dit microfoontje kan je eenvoudig via een 3,5 mm jack aansluiten op een opnamerecorder. In mijn geval zal dit gewoon mijn iPhone worden omdat ik gezien heb dat dit prima werkt.
Uiteindelijk heb ik de Rode Smartlav+ besteld bij de Baxshop waar ik ook mijn Voiceover microfoon heb besteld. Het enige wat ik nu nog moet doen is het installeren van een 'recorderapp' van een paar euro. Dit werd aangeraden op diverse reviews op Youtube. Ik kan niet wachten om ermee te gaan experimenteren in de studio en het monteren thuis. Voor de montage van het opgenomen geluid heb ik ook al enkele tips gelezen en deze wil ik graag gaan uitproberen.

Dasspeldmicrofoon

Vandaag heb ik mij ook even gestort op de voorsteltekst van de 'werk in uitvoering' website. Het is de bedoeling dat Menno en ik allebei nog een stukje video gaan opnemen waarin we de website uitleggen met het doel wat we voor ogen hebben.