donderdag 29 december 2016

Stiekum toch niet de laatste....

Zoals de titel al zegt toch nog een laatste blog dit jaar voor en over de minor.

Het nachtwerk van afgelopen nacht heeft slecht deels gewerkt ;-( want het uploaden naar YouTube is slechts deels gelukt en ben ik weer vanaf vanmorgen half elf tot 15:00 bezig geweest met de minor....

Als eerste heb ik nog negen instructiefilms ge-upload naar YouTube terwijl Menno hier ongeveer 5 km vandaan erop zat te wachten om er vervolgens alle ondertitels in te zetten.
Gelukkig is dat ook allemaal gelukt.

Video compleet met ondertiteling















Verder heb ik gewerkt aan de video van de productevaluatie en de video van het gebruik van het Meesterstuk in de praktijk. Deze video willen we zo mogelijk ook gaan gebruiken voor de presentatie aan de klas eind januari. Dit laatste is nog niet helemaal zeker en gaan we begin volgend jaar overleggen met elkaar.



Begin snapshot productvideo




















Ook hebben we gewerkt aan de video waarin te zien is dat ons product ook daadwerkelijk in de praktijk wordt gebruikt. We hebben een collega gevolgd in zijn thuisstudie en oefening in het skillslab omdat hij binnenkort voor een toetsing moet opkomen van de voorbehouden handelingen.


Thuisstudie via de website
Trainen met interactieve handelingsschema's

Met eigen smartphone in het skillslab nog eens instructie bekijken

Docent biedt ondersteuning bij vragen
























Zo, het is alweer 22:30.... Ik ga naar mijn mandje want morgen heb ik gewoon weer een vroege dienst op de ambulance..... De PC gaat uit...... Tot volgend jaar!!!!!





woensdag 28 december 2016

Even een andere nachtdienst.....

Tja, daar zit ik dan met mijn goede gedrag om half 1 nog te typen op mijn Blog. Het is eigenlijk niet normaal meer maar ik vind werkelijk geen tijd om even wat op papier te zetten....

Ik heb net een half uurtje geleden mijn studiemaatje Menno de deur uitgezet na een lange avond redigeren van video's van de voorbehouden handelingen.
Collega's die we hadden gevraagd mee te kijken hebben onze video's kritisch bekeken en vanavond hebben we alle video's bewerkt naar de maatstaven die we zochten qua inhoud.

Nu zit ik midden in de nacht alle video's weer opnieuw te converteren en te uploaden naar YouTube zodat Menno morgen kan beginnen aan een, helaas, tweede ronde van ondertitelen.... want als je de filmpjes aanpast...... weer wat geleerd ;-(

De afgelopen dagen hebben we ook opnamen gemaakt van ons Meesterstuk in de praktijk en hebben veel gebruik gemaakt van het greenscreen en onze autocue. Wat werkt het toch leuk als je goede spullen hebt om mee te experimenteren!

autocue in bedrijf


Eerste opnamen met ons nieuwe greenscreen

Teleprompter app op IPad werkt

Op een vrije dag op het ROCAH aan het werk













De 3 websites gaan ook mooie vormen aannemen al zeg ik het zelf. De feedback van de docent is er al in de afgelopen week in meegenomen en het ziet er al een stuk beter uit.
Langzamerhand komt het einde van ons 'to do lijstje in zicht'....

Ook hebben we een plan gemaakt voor onze productevaluatie en een leuke opzet gemaakt. Hier ga ik morgen aan verder werken met veel plezier. Misschien gaan we dat zelfs wel gebruiken in onze presentatie aan de klas in januari volgend jaar.

Volgend jaar klinkt heel ver maar het is al over een dag 3.... Het jaar is veel te snel gegaan. Volgend jaar nog even een kwartaal knallen naar de eindstreep van de opleiding....

De komende dagen heb ik door mijn werk en gezin en Oud en Nieuw geen tijd meer om te bloggen dus ik zeg het alvast maar vooruit:

zondag 18 december 2016

Het is weer zondag... een "vrije"dag....

Het is vandaag zondag en ik heb weer even tijd om aan mijn blog te gaan zitten.

Gisteren hard moeten werken in de tuin en geen tijd gehad voor de minor. De schutting moet vervangen worden en gisteren begonnen met slopen van een deel van de schutting.

Zo was het...
Voor....

En na een flink aantal uren zwoegen zag het er zo uit....


Tijdens...


Mijn zoontje heeft ook even geholpen...






















Vanmorgen weer een flink aantal uren gewerkt aan de minor. De eerste feedbackopmerkingen rollen binnen en de laatste filmpjes zijn naar de docent gegaan voor feedback.

De website begint ook al aardig vorm aan te nemen....

Even een aantal impressies.....

Implementeren van de instructievideo's





Uitleg toetsing Procedure en cesuur



Opzoeken en insluiten van Youtubevideo's



Welkomspagina


Vandaag ook een uurtje research gedaan naar het zodanig insluiten van de instructievideo's zonder dat de gebruiker meteen allemaal gerelateerde video's aangeboden krijgt. Uiteindelijk heb ik gevonden dat je dit kunt doen door in de insluitcode een extra code te plaatsen. Dit gedaan en getest en.... het werkt!!!!

Zo, ik wordt geroepen voor een bakkie koffie.... Nu even geen minor meer en even qualitytime met mijn gezin.....

woensdag 14 december 2016

Another day at the office....

Vandaag weer met frisse moet opgestaan om aan de dag te beginnen.... maar daar over straks meer!

Eerst over gisteren..... Gisteren zijn Menno en ik al vroeg begonnen en wel om 6:45 ;-( Toen zaten we namelijk in de auto om naar de HSL te gaan voor een bijeenkomst over de minor. De docent weer beter en dus weer een bijeenkomst zo vlak voor het einde van het jaar ;-) Na een uur en een kwartier gedaan te hebben over 30 km door het fantastische uitzicht op rode remlichten op de A4 toch op tijd aangekomen voor het grote zusteroverleg van de Dino's. Wij vormen al ruim 2 jaar een soort lotgenotenclubje van verpleegkundigen boven de veertig die de docentenopleiding zijn gestart en nu in de afrondende fase zitten. Over afronden gesproken... het praktijkexamen ging prima en een onderdeel van een activerende werkvorm hadden we gegoten in een videoboodschap aan de leerlingen. Best gaaf geworden al zeg ik het zelf....


Grote hilariteit alom.... maar het mmoiste was wel weer dat we de les een boost hebben gegeven met iets onverwachts en dat houdt de aandacht erbij van de leerlingen!

Na een algemeen praatje van de docent en een paar vragen gesteld te hebben zijn we toch maar weer naar Naaldwijk teruggegaan om verder te gaan werken aan onze instructievideo's.
Het ruwe opnemen is inmiddels klaar en we hebben al diverse filmpjes klaar staan om beoordeeld te worden door collega's en cursisten.
Gisteren weer de rest van de dag tot aan het begin van de avond achter de pc gezeten.

Menno woont inmiddels bij mij ;-)

Detailshot uit instructiefilm

Instructie SAD

Instructie EZ-IO


















































En zo is het alweer woensdag, de dag dat mijn zoontje op school zit en naar de BSO gaat, mijn vrouw op een begrafenis is en ik alweer 6 uur aan het werk ben op mijn zolderkamer aan de minor. Films klaarzetten op YouTube, mailen naar de docent, andere filmpjes afmaken, uitnodigingen versturen naar de testcollega's en natuurlijk weer even deze blog bijwerken. Wat gaan er veel uren zitten in deze minor. Aanvankelijk dacht ik dat de aantal uren die ervoor staan veel te veel zijn, maar nu in de praktijk zie ik pas dat er zoveel werk zit in de films, de websites, het onderzoek etc...
Maar uiteindelijk hoop ik wel op een mooi product wat we ook in de praktijk gaan gebruiken en daar gaat het mij om. Natuurlijk ook om de 30EC die ik nodig heb om te kunnen afstuderen.

Tot de volgende keer!

woensdag 7 december 2016

Het is alweer woensdag....

Het is alweer woensdag, de dagen glijden voorbij. Tussen alle Sintfestiviteiten door hebben we weer een hele dag kunnen werken aan het inspreken en aanpassen van de instructiefilms. Dit kwam mede door het feit dat onze docent ziek was geworden en ons geen les kon geven.

Wij zijn weer druk in de weer met het inspreken van de instructievideo's

We zijn lekker op weg. Nog 3 films te gaan en dan hard aan het werk aan de website waar de voorbehouden handelingen opgezocht kunnen worden. Ondertussen wordt de vraag naar de instructievideo's steeds groter. Wij hebben er bewust voor gekozen de afgewerkte films alleen door onze instructeurs te laten beoordelen en in het eerste kwartaal van volgend jaar open te stellen aan de collega's van het werkveld. Ook zullen dan de instructiekaarten voor de skilltrainingen dan hun intrede doen.


Voorbeeld Skillkaart

zondag 4 december 2016

Zondagochtend....

Zo, het voelt als weken geleden dat ik een vrije zondagochtend had. Gisteravond een leuke Sinterklaasavond gehad met vrienden, vanmiddag mijn broer met zijn gezin op bezoek om alvast de verjaardag van mijn zoontje Tim te vieren.

Straks tussen de bedrijven door toch maar weer even werken aan het meesterstuk door de opgenomen video's alvast een beetje voor te bereiden om uiteindelijk ingesproken te worden.
Van de 17 instructievideo's hebben we er nu 10 klaar om gepubliceerd te worden op de VBH site.

We zijn alvast begonnen met het gebruiken van de site en de skillkaarten van 3 VBH. De eerste evaluaties en feedback zijn binnen. we doen dit via een digitale "formdesk". Dit is een digitaal formulier dat de cursisten kunnen oproepen en invullen via een QR code. Wij kunnen dan weer door in te loggen op formdesk een digitaal overzicht bekijken hoe de ontwikkelde items ervaren worden in de praktijk.

Voorbeeld pagina Formdesk


Deze feedback willen wij gaan inzetten om ons product te verbeteren.