donderdag 26 januari 2017

Het Meesterstuk is af... een terugblik naar bewogen maanden.



En toen was het zover... de presentatie van het Meesterstuk...


Gisteren hebben Menno en ik de eindpresentatie van ons Meesterstuk gegeven aan de minorgroep. Met gepaste trots hebben wij ons eindproduct getoond. Zowel onze medestudenten als onze docent hebben hier direct positieve feedback op gegeven. In mijn ogen was er duidelijk een niveauverschil in de ontwikkeling van getoonde eindproducten. Het verbaasde mij dat er medestudenten waren die aan het einde van deze minor nog aan de basis stonden van de uitwerking van hun Meesterstuk. Ik wens hen ook veel succes toe in de verdere uitwerking ervan!

We naderen de officiële inleverdatum van ons Meesterstuk en dan wordt het hoog tijd om even over de schouder te kijken wat er allemaal gebeurd is in het afgelopen jaar en de periode daarvoor.


Om in het thema te blijven van mijn blog zet ik de scheepstelegraaf terug naar vorig jaar. Op de Hogeschool Leiden komt een voorlichtingsmiddag over de te volgen minoren. Er wordt even stil gestaan bij een minor van de Pabo met de titel "Moderne media in het onderwijs". Ik word meteen enthousiast vanwege mijn media-activiteiten binnen mijn eigen te ontwikkelen onderwijs. Ik probeer immers al, met vallen en opstaan, de moderne media te integreren bij mijn onderwijspartners. Dit is de kans om mijzelf meer te ontwikkelen.


Tijdens de voorlichting wordt duidelijk dat het mogelijk is de minor uit te werken met een collega student. Ik doe Menno een enthousiast voorstel en na een korte bedenktijd ziet hij ook een unieke kans om deze uitdagende minor te combineren met de productie van een bruikbaar eindproduct voor onze ROCAH.
We starten met de minor met het idee om het Meesterstuk aan te laten sluiten op een eerder project van onze docentenopleiding. In dit project hebben wij voor onze opleidingslocatie alle voorbehouden handelingen uitgewerkt zodat deze in skillslabs gegeven konden worden. Denk hierbij aan de volledige studenthandleidingen en lesopzetten. Daarnaast hebben wij in overleg met onze medisch manager ook het complete toets- en bekwaamheidsbeleid ontwikkeld en vastgelegd binnen dit project. Het eindproduct hiervan wordt op dit moment al in de praktijk binnen het opleidingsinstituut naar volle tevredenheid gebruikt .

Het Meesterstuk van de minor zou volgens ons complementair moeten worden aan het bovenstaande project. Uitgangspunt is het formuleren van een probleemstelling en deze luidt als volgt:

"Binnen de RAV Haaglanden heeft het ROCAH onvoldoende capaciteit om ambulanceverpleegkundigen individueel te begeleiden bij het OTO van voorbehouden handelingen binnen de competenties die hen bekwaam en bevoegd maken en houden."

Tijdens een brainstormsessie met mijn studiepartner Menno maken wij een mindmap....




Al snel werd het idee geboren om een website te bouwen die we op een later tijdstip zouden kunnen integreren in ons bestaande opleidingsprogramma. Het is de bedoeling om een website te creëren die zowel het handelingsschemaboek zou vervangen als een medium waar alle 17 voorbehouden handelingen voor ambulanceverpleegkundigen actueel in staan. Die website zou overal en te allen tijde bereikbaar zijn voor iedereen die er op zeker moment behoefte aan zou hebben, op elk gewenst medium met een internetverbinding.



We maken een plan van aanpak en leggen dit binnen de afgesproken termijn voor aan onze docent Guido. Hij keurt het plan van aanpak goed en we gaan aan de slag...



Na het plan van aanpak volgt het verplichte deel literatuuronderzoek.We doen onderzoek naar het inzetten van instructievideo's in het kader van blended learning. Wij hebben het idee dat voor onze onderwijssituatie dit een antwoord kan zijn op onze onderzoeksvraag. Deze luidt:

“In hoeverre levert de implementatie van instructievideo’s, binnen een mobile augmented learning omgeving, een bijdrage aan de beperkte individuele begeleidingstijd die een ROCAH docent heeft ten aanzien van het trainen van voorbehouden handelingen aan ambulanceverpleegkundigen?”


Ik moet eerlijk zeggen dat ik onderzoek niet bepaald een favoriet onderdeel van de minor vond. We hebben zeer recent, in onze laatste module van de Lero, al een volledig literatuuronderzoek gedaan en ik begrijp inmiddels wel waarom dit belangrijk is. Toch zijn Menno en ik er ingedoken. We zijn op zoek gegaan naar antwoorden op onze onderzoeksvraag naar aanleiding van onze probleemstelling uit ons plan van aanpak en hebben die ook gevonden. Menno is hierbij de drijvende kracht geweest in dit proces voor wat betreft de teksten en logische opbouw. Ikzelf heb mij vooral gericht op de lay-out en de publicatie. Voor wat betreft de inhoud van het onderzoek en de gebruikte literatuur zijn we beiden verantwoordelijk. Het gehele onderzoek hebben we gepubliceerd in een aparte website.



Ondertussen hebben wij ook het idee geopperd en uitgevoerd om een tweede website te bouwen waar alle verbindende factoren en opdrachten te vinden zouden zijn. Dit zou de basis worden van waar alle lijnen lopen en zo zouden wij een goed overzicht kunnen houden op alle activiteiten die we aan het ondernemen waren.



Via bovengenoemde website zijn we aan de slag gegaan met meerdere opdrachten en krijgen de bezoekers van de website een mooi beeld van wie wij zijn en waar we voor staan. Deze site geeft via het tabblad "producten" ook de mogelijkheid om naar de andere sites te komen en vice versa.


Het Meesterstuk is nu uiteindelijk een derde website geworden. Deze website is de uitkomst van onze plannen en vloeit voort uit onze oorspronkelijke mindmap.













Zoals ik al eerder aangaf ben ik erg trots op ons Meesterstuk. Menno en ik hebben echt keihard gewerkt. Met vallen en opstaan, met goede feedback van de docent en collega's, hebben we uiteindelijk 17 instructievideo's ontworpen via een storyboard, opgenomen in onze eigen gemaakte studio en later verwerkt op mijn zolderkamer. Ook het hele toets- en bekwaamheidsbeleid hebben we digitaal kunnen verwerken binnen ons Meesterstuk. Zo kwam er ook een invulling aan onze wens die we in het begin van de minor hadden. We hebben feedback uit onze testperiode meegenomen om tot een nog completer eindproduct te komen.

Ons eindproduct heeft inmiddels al bekendheid gekregen buiten onze eigen regio en er zijn al aanvragen geweest of de instructievideo's gebruikt mogen worden op de Ambulance Academie in Harderwijk. Ook is er al vraag naar ons Meesterstuk om te gaan integreren in de elo 'Voorbehouden handelingen' van het officiële opleidingsinstituut van Witte Kruis Ambulancezorg, ACM, in Elburg. Collega's die momenteel met de toetsing van hun bekwaamheid bezig zijn komen ook terug met positieve feedback op de duidelijke instructiefilms. Kortom: trots tot de macht twee!

Vele uren zijn we bezig geweest met het werken aan ons eindproduct. Als er iets moest veranderen kwam het er meestal op neer dat er ook 17 veranderingen moesten plaatsvinden. Dit was soms zwaar maar de motivatie voor een mooi eindproduct was er altijd.

We ontwikkelden in deze minor het volgende;

  • website literatuuronderzoek
  • website 'Minor Moderne media in het onderwijs'
  • website 'Voorbehouden handelingen voor ambulanceverpleegkundigen'
  • videoverslag bezoek Wonderkamers in het Gemeentemuseum Den Haag
  • 17 storyboards
  • 17 instructievideo's voorbehouden handelingen (met ondertiteling)
  • 17 skillkaarten met QR-code (inclusief overzichtelijke map)
  • videoverslag 'Productevaluatie'
  • videoverslag 'Meesterstuk in de praktijk'
  • instructievideo 'Hoe werkt de website voorbehouden handelingen'
  • video 'Kerstboodschap ROC'
  • complete Formdesk evaluatie eindgebruiker
  • een eigen gebouwde autocue
  • poster voor de eindgebruiker


Ik leek soms wel getrouwd met mijn studiemaat Menno in plaats van met mijn eigen vrouw en dat brengt mij op een zeer belangrijk item in deze terugblik.


In het dagelijks leven staan we niet altijd stil hoe goed wij het hebben en dat het min of meer de gewoonste zaak van de wereld is dat we de kansen krijgen om ons te ontwikkelen en daardoor iets te bereiken. Ook ik heb mij hier schuldig aan gemaakt. Ik wil dit laatste stuk dan ook aan hen wijden die het mogelijk hebben gemaakt dat ik de eindstreep heb gehaald. Dat heeft enorm veel tijd gekost naast mijn 36-urige werkweek als ambulanceverpleegkundige. Deze deeltijdopleiding heeft een enorme impact gehad op mijn sociale bestaan en daar wordt niet altijd bij stil gestaan.



Mijn enorme dank gaat uit naar mijn vrouw Lettie en onze zoon Tim die ik de afgelopen maanden te weinig aandacht heb kunnen geven. Mijn vrouw begreep goed waarom dit zo was en heeft onvoorwaardelijk achter mij gestaan gedurende de gehele opleiding. Daar ben ik haar zeer erkentelijk voor. Tim, onze zoon van 7, vond dat hij pappa veel te weinig zag. Wanneer pappa thuis was, zat hij veel achter de computer met 'video's te spelen'. Ik heb hem uitgelegd  waarom het voor mij belangrijk was om me te ontwikkelen. Daarnaast heb ik hem gezegd dat het nog maar heel even duurt en dat ik daarna de schade met hem ga inhalen. Hij vond dat gelukkig goed ;-)







Dank gaat natuurlijk ook uit naar mijn studiemaat Menno, de kale op de foto hiernaast ;-). Een betrouwbare hardwerkende studiepartner die ik in de afgelopen periode beter heb leren kennen dan in de tien jaar waarin we als collega's op de ambulance werken. Zoals eerder gezegd waren de laatste maanden heel intensief en toch bewaar ik mooie herinneringen aan de tijd van uren maken; schrale knieën tijdens het maken van de video's, de vele liters koffie en onze korte krachtige lunches met bapao's. We hebben geleerd van elkaars competenties gebruik te maken en waren zeer complementair aan elkaar. Bij mijn weten is er geen onvertogen woord gevallen en dat vind ik uniek als je zo intensief met elkaar werkt. Ik ga deze tijd missen en hoop stiekem dat we binnen onze onderwijsorganisatie nog meerdere mooie projecten met elkaar kunnen opzetten en uitwerken..... maar dan in werktijd ;-).

Als laatste, maar zeker niet de minst belangrijke, dank ik Guido, onze docent. Ik heb hem leren kennen als een bijzondere docent, een soort positieve 'vakidioot'. Iemand die graag 'out of the box' denkt en handelt. In het begin riep dat enige vragen op ten aanzien van de modulehandleiding. Gelukkig staat hij open voor vragen en feedback en is er door een duidelijke communicatie weer licht gaan schijnen in de tunnel. Sinds die tijd liep ons plan van aanpak prima en konden wij ook goed zelfstandig aan het werk. Ik heb veel geleerd van de leerpaden op elo. Het mooiste moment vond ik de praktische les over camerastandpunten en de uitleg over het maken van goede videoshots. Dit laatste hebben we optimaal kunnen benutten in onze video's.



Over twee weken is de uiterste inleverdatum van het meesterstuk. Ik zie er vol vertrouwen naar uit dat we de dertig EC's binnen zullen halen met een waardig bruikbaar product.

Is het dan volledig af? Nee, het zal in de toekomst bijgehouden moeten worden en eventueel nieuwe handelingen kunnen worden toegevoegd. Ik heb het volste vertrouwen dat het medium 'website' hier prima voor geschikt is als basis.



Ten slotte, en dat heeft te maken van de meest recente ontwikkelingen op ons opleidingscentrum, kan ik melden dat ik mijn kennis ga inzetten in een nieuwe onderwijsruimte die op dit moment gebouwd wordt. De 'immersive simulation' ruimte gaat ons nieuwe uitdagingen brengen binnen het instructie- en simulatieonderwijs. Dit met de meest moderne Multimedia zoals bijvoorbeeld een 360 graden camera. Wij zij het eerste opleidingscentrum dat een dergelijke ruimte krijgt in Nederland! Ik zie uitdagingen......

John Ekering

woensdag 18 januari 2017

Oh ja.... bloggen ....

Oh ja..... bloggen....

Op de 1 of andere manier zit dat bloggen toch niet zo in mijn systeem... gelukkig is dat aan de data ook te zien ;-)...

Gisteren hebben Menno en ik weer keihard gewerkt aan onze to-do-list en dit is het resultaat...




We hebben inderdaad keihard gewerkt want alle items zijn afgewerkt op de reflectie na. Ook hebben we nog een finale controle gehouden van de eindproducten en kwamen we erachter dat er een filmpje van de uitleg van de website niet goed was. Met Menno overlegd dat ik dit wel 's avonds zou aanpakken omdat we ook nog de presentatie moesten doornemen van aanstaande dinsdag. We hebben een korte Powerpoint gemaakt waarvan we gebruik gaan maken om alle facetten aan onze medestudenten te laten zien. Uiteindelijk hebben we volgens ons een volledig product ontwikkeld.

Openingsdia presentatie eindproduct

Onderbouwing eindproduct aan de hand van onderzoek
























Gisteravond na het eten met storm in mijn kop om alles rond te krijgen snel gaan zitten om het laatste filmpje opnieuw om te zetten in een goed bruikbaar filmpje voor YouTube om hem vervolgens in te kunnen sluiten in de website.... en toen gebeurde het......






 

Dit kan er ook nog wel bij...


Problemen met mijn PC.... eerder liet de Pinnacle mij al in de steek door van het gemaakte filmpje de bestanden niet te kunnen vinden... problemen met mijn geluidskaart en dat kon ik nu net even niet hebben..... Nadenken dus.... Op internet kunnen vinden dat het mogelijk een conflict Pinnacle- update Windows 10 zou kunnen zijn dus systeem terug gezet in de tijd met naar een herstelpunt.... en dan maar wachten.....


En wachten....

Gelukkig was na een uurtje alles weer verholpen en heb ik het filmpje opnieuw kunnen verwerken. Dit was ook nog eens het meest lastige filmpje omdat het een uitleg was voor een greenscreen met gebruik van audio via een los device... Dus de audio moest gekoppeld worden aan de beelden en op de achtergrond liep een andere film waar door het Meesterstuk heen geklikt werd. Een enorme uitdaging met een redelijk resultaat denk ik gezien de omstandigheden. 1 ding heb ik wel geleerd hierdoor... Pinnacle is leuk om mee te werken maar zorg wel voor 1 projectmap waar alles in staat, werk met een klapbord of een ander signaal om het begin van je film te kunnen koppelen aan externe audio en blijf bidden dat je systeem het niet begeeft ;-)

Al met al weer een hoop tijd en mooie momenten om ervaring op te doen. Gelukkig hebben Menno en ik een beetje ervaring met het werken aan projecten en het plannen ervan. Hierdoor zijn we toch op tijd klaar en hebben we nog wat ruimte om aanpassingen te doen waar dit nodig is. we willen tenslotte gaan voor een gedegen product!







donderdag 12 januari 2017

De laatste loodjes....

Vandaag weer even tijd gevonden om iets op mijn blog te zetten. Zoals de titel het al zegt komen de beruchte laatste loodjes eraan. Menno en ik hebben besloten om aanstaande dinsdag te gebruiken als check of wij volledig voldoen aan de criteria van de Minor en het ziet er naar uit dat we zeker op de goede weg zitten.

De afgelopen week hebben we menig uurtje verspijkerd aan de minor in het beschrijven en evalueren van ons eindproduct. Dit hebben we op onze minor site gepubliceerd onder het thema 'producten' en dan het kopje 'eindproduct'.



Verder hebben we plannen om nog een promofilmpje te gaan maken voor ons eindproduct. Wat precies weten we nog niet maar het brainstormen is begonnen.

Voorlopig ga ik weer de nachtdienst in en mensen redden ;-) en heb ik niet veel tijd om tussendoor nog aan de minor te werken....



Tot de volgende keer...

zaterdag 7 januari 2017

Het is weer weekend

Het is weer weekend en de afgelopen dagen weer hard gewerkt aan de afronding van de minor.
Bij het bijwerken van de minorwebsite kwam ik erachter dat ik het filmpje van het gebruik van ons product in de praktijk niet goed had opgeslagen op mijn pc of dat ik de kernmappen had verplaatst waar Pinnacle de dataverwijzingen naar toe had gemaakt. Gevolg... allemaal rode balken en gele uitroeptekens in mijn scherm en bij het afspelen een zwart scherm ;-(

Uiteindelijk na 3 uur ploeteren, knippen en plakken weer een filmpje van ongeveer 3 minuten geproduceerd die we kunnen gebruiken bij de presentatie van ons product op de 24 januari;-))

Hieronder enkele screenshots...


Thuisstudie

Beschikbaarheid instructievideo via QR code

Training skillslab

Training skillslab

































































Ondersteuning van docent alleen waar er behoefte is












Voorbeeld Skillskaart SAD



Ook gaan we dinsdag de laatste hand leggen aan de definitieve skillkaarten van de overige Voorbehouden handelingen.
Alle handelingen komen in een map te zitten en zijn direct beschikbaar voor de ambulancemedewerker om in het skilllab te worden gebruikt. Op de skillkaart staan per handelingen alle belangrijke informatie zoals; indicatie en contra-indicatie, opmerkingen, de handeling stap voor stap uitgelegd en de benodigdheden. Op deze wijze kan de ambulanceverpleegkundige zichzelf trainen voor bijvoorbeeld een toetsingsmoment van de voorbehouden handelingen met een beetje begeleiding van een docent. De kaarten vormen in het skillslab een aanvulling op de website Voorbehouden handelingen voor Ambulanceverpleegkundigen die ze thuis en overal mobiel beschikbaar hebben.





Homepagina Website Voorbehouden handelingen voor ambulanceverpleegkundigen
























donderdag 29 december 2016

Stiekum toch niet de laatste....

Zoals de titel al zegt toch nog een laatste blog dit jaar voor en over de minor.

Het nachtwerk van afgelopen nacht heeft slecht deels gewerkt ;-( want het uploaden naar YouTube is slechts deels gelukt en ben ik weer vanaf vanmorgen half elf tot 15:00 bezig geweest met de minor....

Als eerste heb ik nog negen instructiefilms ge-upload naar YouTube terwijl Menno hier ongeveer 5 km vandaan erop zat te wachten om er vervolgens alle ondertitels in te zetten.
Gelukkig is dat ook allemaal gelukt.

Video compleet met ondertiteling















Verder heb ik gewerkt aan de video van de productevaluatie en de video van het gebruik van het Meesterstuk in de praktijk. Deze video willen we zo mogelijk ook gaan gebruiken voor de presentatie aan de klas eind januari. Dit laatste is nog niet helemaal zeker en gaan we begin volgend jaar overleggen met elkaar.



Begin snapshot productvideo




















Ook hebben we gewerkt aan de video waarin te zien is dat ons product ook daadwerkelijk in de praktijk wordt gebruikt. We hebben een collega gevolgd in zijn thuisstudie en oefening in het skillslab omdat hij binnenkort voor een toetsing moet opkomen van de voorbehouden handelingen.


Thuisstudie via de website
Trainen met interactieve handelingsschema's

Met eigen smartphone in het skillslab nog eens instructie bekijken

Docent biedt ondersteuning bij vragen
























Zo, het is alweer 22:30.... Ik ga naar mijn mandje want morgen heb ik gewoon weer een vroege dienst op de ambulance..... De PC gaat uit...... Tot volgend jaar!!!!!





woensdag 28 december 2016

Even een andere nachtdienst.....

Tja, daar zit ik dan met mijn goede gedrag om half 1 nog te typen op mijn Blog. Het is eigenlijk niet normaal meer maar ik vind werkelijk geen tijd om even wat op papier te zetten....

Ik heb net een half uurtje geleden mijn studiemaatje Menno de deur uitgezet na een lange avond redigeren van video's van de voorbehouden handelingen.
Collega's die we hadden gevraagd mee te kijken hebben onze video's kritisch bekeken en vanavond hebben we alle video's bewerkt naar de maatstaven die we zochten qua inhoud.

Nu zit ik midden in de nacht alle video's weer opnieuw te converteren en te uploaden naar YouTube zodat Menno morgen kan beginnen aan een, helaas, tweede ronde van ondertitelen.... want als je de filmpjes aanpast...... weer wat geleerd ;-(

De afgelopen dagen hebben we ook opnamen gemaakt van ons Meesterstuk in de praktijk en hebben veel gebruik gemaakt van het greenscreen en onze autocue. Wat werkt het toch leuk als je goede spullen hebt om mee te experimenteren!

autocue in bedrijf


Eerste opnamen met ons nieuwe greenscreen

Teleprompter app op IPad werkt

Op een vrije dag op het ROCAH aan het werk













De 3 websites gaan ook mooie vormen aannemen al zeg ik het zelf. De feedback van de docent is er al in de afgelopen week in meegenomen en het ziet er al een stuk beter uit.
Langzamerhand komt het einde van ons 'to do lijstje in zicht'....

Ook hebben we een plan gemaakt voor onze productevaluatie en een leuke opzet gemaakt. Hier ga ik morgen aan verder werken met veel plezier. Misschien gaan we dat zelfs wel gebruiken in onze presentatie aan de klas in januari volgend jaar.

Volgend jaar klinkt heel ver maar het is al over een dag 3.... Het jaar is veel te snel gegaan. Volgend jaar nog even een kwartaal knallen naar de eindstreep van de opleiding....

De komende dagen heb ik door mijn werk en gezin en Oud en Nieuw geen tijd meer om te bloggen dus ik zeg het alvast maar vooruit:

zondag 18 december 2016

Het is weer zondag... een "vrije"dag....

Het is vandaag zondag en ik heb weer even tijd om aan mijn blog te gaan zitten.

Gisteren hard moeten werken in de tuin en geen tijd gehad voor de minor. De schutting moet vervangen worden en gisteren begonnen met slopen van een deel van de schutting.

Zo was het...
Voor....

En na een flink aantal uren zwoegen zag het er zo uit....


Tijdens...


Mijn zoontje heeft ook even geholpen...






















Vanmorgen weer een flink aantal uren gewerkt aan de minor. De eerste feedbackopmerkingen rollen binnen en de laatste filmpjes zijn naar de docent gegaan voor feedback.

De website begint ook al aardig vorm aan te nemen....

Even een aantal impressies.....

Implementeren van de instructievideo's





Uitleg toetsing Procedure en cesuur



Opzoeken en insluiten van Youtubevideo's



Welkomspagina


Vandaag ook een uurtje research gedaan naar het zodanig insluiten van de instructievideo's zonder dat de gebruiker meteen allemaal gerelateerde video's aangeboden krijgt. Uiteindelijk heb ik gevonden dat je dit kunt doen door in de insluitcode een extra code te plaatsen. Dit gedaan en getest en.... het werkt!!!!

Zo, ik wordt geroepen voor een bakkie koffie.... Nu even geen minor meer en even qualitytime met mijn gezin.....