woensdag 14 december 2016

Another day at the office....

Vandaag weer met frisse moet opgestaan om aan de dag te beginnen.... maar daar over straks meer!

Eerst over gisteren..... Gisteren zijn Menno en ik al vroeg begonnen en wel om 6:45 ;-( Toen zaten we namelijk in de auto om naar de HSL te gaan voor een bijeenkomst over de minor. De docent weer beter en dus weer een bijeenkomst zo vlak voor het einde van het jaar ;-) Na een uur en een kwartier gedaan te hebben over 30 km door het fantastische uitzicht op rode remlichten op de A4 toch op tijd aangekomen voor het grote zusteroverleg van de Dino's. Wij vormen al ruim 2 jaar een soort lotgenotenclubje van verpleegkundigen boven de veertig die de docentenopleiding zijn gestart en nu in de afrondende fase zitten. Over afronden gesproken... het praktijkexamen ging prima en een onderdeel van een activerende werkvorm hadden we gegoten in een videoboodschap aan de leerlingen. Best gaaf geworden al zeg ik het zelf....


Grote hilariteit alom.... maar het mmoiste was wel weer dat we de les een boost hebben gegeven met iets onverwachts en dat houdt de aandacht erbij van de leerlingen!

Na een algemeen praatje van de docent en een paar vragen gesteld te hebben zijn we toch maar weer naar Naaldwijk teruggegaan om verder te gaan werken aan onze instructievideo's.
Het ruwe opnemen is inmiddels klaar en we hebben al diverse filmpjes klaar staan om beoordeeld te worden door collega's en cursisten.
Gisteren weer de rest van de dag tot aan het begin van de avond achter de pc gezeten.

Menno woont inmiddels bij mij ;-)

Detailshot uit instructiefilm

Instructie SAD

Instructie EZ-IO


















































En zo is het alweer woensdag, de dag dat mijn zoontje op school zit en naar de BSO gaat, mijn vrouw op een begrafenis is en ik alweer 6 uur aan het werk ben op mijn zolderkamer aan de minor. Films klaarzetten op YouTube, mailen naar de docent, andere filmpjes afmaken, uitnodigingen versturen naar de testcollega's en natuurlijk weer even deze blog bijwerken. Wat gaan er veel uren zitten in deze minor. Aanvankelijk dacht ik dat de aantal uren die ervoor staan veel te veel zijn, maar nu in de praktijk zie ik pas dat er zoveel werk zit in de films, de websites, het onderzoek etc...
Maar uiteindelijk hoop ik wel op een mooi product wat we ook in de praktijk gaan gebruiken en daar gaat het mij om. Natuurlijk ook om de 30EC die ik nodig heb om te kunnen afstuderen.

Tot de volgende keer!

woensdag 7 december 2016

Het is alweer woensdag....

Het is alweer woensdag, de dagen glijden voorbij. Tussen alle Sintfestiviteiten door hebben we weer een hele dag kunnen werken aan het inspreken en aanpassen van de instructiefilms. Dit kwam mede door het feit dat onze docent ziek was geworden en ons geen les kon geven.

Wij zijn weer druk in de weer met het inspreken van de instructievideo's

We zijn lekker op weg. Nog 3 films te gaan en dan hard aan het werk aan de website waar de voorbehouden handelingen opgezocht kunnen worden. Ondertussen wordt de vraag naar de instructievideo's steeds groter. Wij hebben er bewust voor gekozen de afgewerkte films alleen door onze instructeurs te laten beoordelen en in het eerste kwartaal van volgend jaar open te stellen aan de collega's van het werkveld. Ook zullen dan de instructiekaarten voor de skilltrainingen dan hun intrede doen.


Voorbeeld Skillkaart

zondag 4 december 2016

Zondagochtend....

Zo, het voelt als weken geleden dat ik een vrije zondagochtend had. Gisteravond een leuke Sinterklaasavond gehad met vrienden, vanmiddag mijn broer met zijn gezin op bezoek om alvast de verjaardag van mijn zoontje Tim te vieren.

Straks tussen de bedrijven door toch maar weer even werken aan het meesterstuk door de opgenomen video's alvast een beetje voor te bereiden om uiteindelijk ingesproken te worden.
Van de 17 instructievideo's hebben we er nu 10 klaar om gepubliceerd te worden op de VBH site.

We zijn alvast begonnen met het gebruiken van de site en de skillkaarten van 3 VBH. De eerste evaluaties en feedback zijn binnen. we doen dit via een digitale "formdesk". Dit is een digitaal formulier dat de cursisten kunnen oproepen en invullen via een QR code. Wij kunnen dan weer door in te loggen op formdesk een digitaal overzicht bekijken hoe de ontwikkelde items ervaren worden in de praktijk.

Voorbeeld pagina Formdesk


Deze feedback willen wij gaan inzetten om ons product te verbeteren.

dinsdag 29 november 2016

Zo... das een tijd geleden

 Poeh.... waar zal ik eens beginnen.... Het is al een tijdje geleden dat ik iets op mijn blog heb geplaatst.

De afgelopen weken heb ik geen tijd gevonden omdat er heel veel speelde omtrent de minor, thuis en op het werk.

Allereerst de minor.... We hebben keihard gewerkt aan de instructiefilms voor onze minor. Vandaag hebben we de laatste draaidag gehad voor het opnemen van de instructiefilms voor ons meesterstuk.
Al met al hebben we nu zo'n 6 of 7 draaidagen totaal gemaakt en dan bedoel ik ook van negen uur 's morgens tot 4 uur 's middags. Dat zag er in de praktijk ongeveer zo uit....

Dit is de set die wij per draaidag hebben opgebouwd

De pop is onze grootste vriend geworden


Filmen... veel over de vloer kruipen.... schrale knieën tot de macht 8

Veel moeite doen voor een close-up....


Naast de vele draaidagen op de opleidingslocatie hebben we ook menig uur doorgebracht bij mij thuis op zolder om alle  opnames te verwerken tot een mooie instructievideo.
Even een selfie bij het verwerken van de opgenomen shots


Lang leve Pinnacle......


Naast alle bovengenoemde acties heeft ook mijn bedachte autocue het levenslicht gezien en is hij klaar voor gebruik! Op dit moment hebben we nog niet direct de behoefte om hem te gaan gebruiken maar er zijn wel wilde plannen voor de toekomst.

Ik ben recht gevraagd om na te denken of wij het mogelijk is of mijn studiemaat en ik het voor elkaar zouden krijgen om een promotiefilmpje te maken voor de RAV Haaglanden. Het staat allemaal nog in de kinderschoenen maar 'news travels fast' dat wij de laatste tijd veel bezig zijn met moderne media ;-)

Over moderne media gesproken; ik ben gevraagd om mee te denken over een nieuwe simulatieruimte die we gaan realiseren in ons opleidingscentrum. Het is de bedoeling om een ruimte van 4x4 mtr te gaan inrichten waarin op 3 van de 4 wanden een 360 graden film kan worden afgespeeld op zo'n manier dat het net lijkt of je je op deze 'buiten' locatie bevindt. Het heet 'Immersive Simulation' Ik vind dit heel erg kicke! Ben op dit moment aan het kijken en research aan het doen naar 360 graden camera's waar we uiteindelijk de scenario-opnamen mee gaan maken. Vandaag ook nog gesproken met iemand om als de ruimte gerealiseerd is dit scenario-onderwijs meer handen en voeten te gaan geven.




Dit filmpje laat alvast wat mogelijkheden zien.... Kan niet wachten... Maar het duurt nog een paar maanden voordat we ermee aan de slag kunnen.....


Verder is er bij ons thuis nog een fiets gestolen, ben ik nog bij de huisarts en in het ziekenhuis geweest voor het beoordelen van een mogelijk fractuurtje in mijn voet nadat er een gewichtig iemand tijdens een ambulancetraining erop was gaan staan met zijn veiligheidslaarzen.... Al met al allemaal zaken waar veel tijd in gaat zitten.

Om positief af te sluiten heeft mijn zoontje zilver gewonnen bij een judotoernooi en ben ik morgen een hele dag vrij.... om weer te gaan werken aan mijn minor. Morgen weer een hele dag aan het werk achter de computer om de shots om te bouwen tot een aantrekkelijke instructievideo.

Wat ook erg positief is, is het feit dat we de site en de instructievideo's die we al af hadden gepresenteerd hebben bij 8 verpleegkundigen die voor ons de site en de de skillkaarten hebben uitgeprobeerd. Heel wat positieve feedback die we via een formdesk elektronisch hebben geëvalueerd . Dus we zijn op de goede weg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

woensdag 16 november 2016

Poeh hee..... ik kan niet meer....

Afgelopen dagen weer erg druk geweest met filmen en editing van de opgenomen stukken. We hebben uren op onze knieën gelegen om de instructievideo's te kunnen maken. Naast deze uren ook gelukkig heel wat uurtjes op een zachte stoel gezeten achter de PC ;-)

Ik ga weer even verder met het verwerken van de films in Pinnacle. Gaat ook veel tijd in zitten maar het werk is wel leuk. Donderdag overdag weer een opnamedag en 's avonds gaan Menno en ik weer verder met de afwerking van de instructievideo's.

Een paar snapshots uit de video's....



Status na uitzuigen via de ET tube

Voorbereiden voor een intubatie

Larynchoscoop wordt aangegeven voor intubatie


Controle na een Spoedthoraxdrainage





donderdag 10 november 2016

Camera.... licht....... actie!

Poeh, ik zie dat het al weer enige tijd geleden is dat ik iets op de blog heb gezet. Maar ja, druk op het werk met diensten, een gezin en veel tijd investeren in de laatste loodjes van de opleiding.

Van de week was het eindelijk zover, we hebben een hele dag kunnen besteden aan het maken van opnames voor de instructiefilms. Ik ben samen met Menno vroeg begonnen met het verzamelen van materialen die we nodig hadden voor de opnames. Hierna naar het opleidingscentrum gereden aan de andere kant van Den haag en de 'opnamestudio' opgebouwd. We hebben helaas geen permanente ruimte om te filmen, dus aan het eind van de dag ook weer alles af moeten breken en opruimen. kost veel tijd, maar dan heb je wat ;-)

Impressie opnames

Bram ligt er lekker bij in het zonnetje ;-)

Lekker op de rode mat... Pavlov ten top ;-)
Studio ROCAH











We hebben ook de feedback verwerkt van onze docent op de instructiefilm van de SAD. Duidelijke feedback waar we meteen mee aan de slag zijn gegaan om het resultaat te verbeteren.

Positieve feedback ook op de Powtoonsamenvatting van ons onderzoek.
De website onderzoek is zo goed als af nu en concentreren we op de website van het meesterstuk.


Vandaag hebben we alle teksten doorgenomen van 17 voorbehouden handelingen die we erin gaan verwerken. daar zijn we dan ook wel weer een dag mee bezig geweest.

De nieuwe autocue is ook zo goed als af en is klaar om getest te gaan worden! Binnenkort even de app downloaded die het mogelijk maakt op de iPad de teksten als een autocue in spiegelbeeld te gaan weergeven. Ben benieuwd!!




Laatste model autocue

Al met al ondanks de boogstilte niet stilgezeten..... Op naar een nieuwe week.....














dinsdag 1 november 2016

Ochtendje workshop opnamestudio HSL

Het is weer dinsdag dus de file trotserend op weg naar de HSL voor een workshop studio en greenscreen. Vandaag is het extreem druk op de weg en we krijgen onderweg via de mail te horen dat de docent ziek was geworden en dat we in groepjes in de opnamestudio aan het werk zouden gaan. Eenmaal aangekomen in de studio blijkt dat er enige opstartproblemen zijn en dat we uiteindelijk een greenscreenopname gaan doen naar aanleiding van de eerder opgestuurde 5 zinnen die we moesten opgeven bij onze docent. Zo gezegd zo gedaan. Drie minuten "fame" en een opname gemaakt en daarna.... waren we klaar???? Nou niet direct een workshop in mijn ogen maar meer een kennismaking met de locatie van de studio..... Het resultaat krijgen we later nog opgestuurd en kan ik nog niet delen met jullie.
Gelukkig heb ik nog wel wat technische vragen kunnen stellen aan de medewerkers van de studio..... jammer van de ochtend want tijd is wel een dingetje aan het worden....

de opnamestudio HSL

montagetafel opnamestudio HSL































Na de uurtjes op de HSL zijn we weer verder gegaan in mijn eigen 'studio' en hebben wij het eerste instructiefilmpje van ons meesterstuk af kunnen werken. Montage van beelden en voice-over naar aanleiding van ons script. Een pakkende inleiding, mooie instructievideo en een mooie afsluiting zorgden ervoor dat we met een goed gevoel weer wat uren hebben kunnen werken aan ons meesterstuk. Een preview gaan we nog niet geven. De video is aangeboden aan onze docent voor feedback. Onze ROC van het ROCAH was in ieder geval erg enthousiast!